Samer, vad tycker ni?

När man inte gör någonting på dagarna kan man ju istället skriva om sina funderingar, och funderar gör jag mycket! Om man var miljonär, hur man kan bli miljonär haha. Vad jag ska göra i vinter, STORA ????. Sen har jag börjat fundera mycket på i somras, igen, på saker jag inte kom ihåg men om man nu tänker efter kommer ihåg. Krångligt?
Det var den värsta sommaren i mitt liv, så kan jag säga. Vissa vet varför, andra gör det inte. Det har förändrat mig enormt mycket som person. Det var en bra sommar också, såklart.
Men en sak jag blir rädd för som just kommer upp när jag tänker på sommaren är allt detta samehat. Ett starkt ord och det här gällde ju förstås inte mig. Men samer är dumma i huvudet, samer får bara massa skattepengar ... ... Listan kan göras lång. Jag kan ta jävligt mycket, men det blev för mycket. Många är kanske väldigt konstiga och inte riktigt "riktig" i huvudet men det gäller ju verkligen inte alla. JAG BLIR SÅ JÄVLA LE PÅ ALLA DESSA FÖRDOMAR SOM FINNS OM SAMER, SKAFFA ER EN EGEN UPPFATTNING FÖR FAN !!
Att alltid behöva försvara sin kultur kan inte vara det lättaste, och till slut kanske man alltid ställer sig i försvarsställning istället för att lyssna. Lyssnar man inte leder det till missförstånd. Missförstånd blir till misstro som leder till konflikter. What goes around comes around som man så fint säger.



Våran kultur, våra marker, rennäringen, traditioner och språk håller på att försvinna, vi jobbar ständigt mot fördomar där vi hela tiden behöver försvara vårat ursprung och vad vi är. Vi är den grupp som har mer alkolism och självmordsbenägenhet än någon annanstans i Sverige. Är det egentligen så konstigt?

Jag tycker världen behöver visa lite mer omtanke och förståelse för det som är annorlunda, visa mer respekt för det som är gammalt och ursprungligt, och har inte Sverige lite att betala igen för vad dom gjorde mot våra mor- och farföräldrar och tidigare generationer?


Kommentarer
Postat av: Tina

Jag tycker faktisk om er samer ! :) så de så! <3

2009-09-17 @ 00:58:37
Postat av: Anonym

Grymt bra skrivet vännen! Fortsätt så, jag gillar dina funderingar :) P.S när ska vi ses, jag saknar dig! Puss

2009-09-17 @ 21:28:13
URL: http://veronica.dace.se
Postat av: Anonym

Tack Tina :) <3



Jag saknar dig också Virre! Men på söndag då? För Hanna och jag tänkte väl hitta på nått då.. Om du är hemma? PUSS

2009-09-18 @ 01:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0